Nederlandse startup lanceert eerste chatbotplatform ter wereld met volledige ChatGPT integratie

UTRECHT, 21 maart 2023 – De AI startup Watermelon lanceert vandaag als eerste in de wereld een chatbotplatform dat de kunstmatige intelligentie achter ChatGPT volledig heeft geïntegreerd. De nieuwe digitale assistent is hierdoor net zo slim als de nieuwste versie van ChatGPT, en dan helemaal ingericht op het bedrijf dat de chatbot instelt. Deze nieuwe manier van chatten zorgt ervoor dat veel van de menselijke contacten op een klantenservice verder vervangen kunnen worden door een chatbot. De chatbot is beschikbaar via Whatsapp, Facebook, Instagram en chats op websites.

Watermelon Pulse, zo heet de nieuwe chatbot functie, is voorzien van nieuwe technieken in zowel de gebruikerservaring als in de technologie zelf. Het is de techniek waar het inmiddels bekende programma ChatGPT op gebouwd is. Dit maakt ‘menselijke’ gesprekken mogelijk, waar een reguliere chatbot een voorgeprogrammeerde tekst deelt. Er wordt in de nieuwe chatbot gebruikgemaakt van de nieuwste versie GPT-4.

Het verschil met de chatbot zoals we deze tot vandaag kennen, is naast dat het menselijker aanvoelt, ook makkelijker is om te bouwen. Kort gezegd moet bij de ‘oude’ chatbot voor iedere vraag die gesteld kan worden, een antwoord uitgedacht worden om er een goed gesprek van te kunnen maken. Met de nieuwe chatbot hoeft er alleen een kader geschetst te worden. De antwoorden worden vervolgens gegenereerd op basis van de context die wordt geschetst. De context wordt geschetst door het bedrijf dat de chatbot gebruikt.

"Wij horen geluiden van klantenservice-managers die de demo hebben uitgetest en zeiden: 'Ik heb straks geen personeel meer zitten”, zegt Alexander Wijninga, CEO van Watermelon, het bedrijf dat hij samen met Charl Haas leidt in Utrecht. “Deze innovatie is baanbrekend in de chatbotwereld, omdat Watermelon de technologie achter OpenAI beschikbaar maakt voor mensen die niet kunnen programmeren, maar wel gebruik willen maken van de technologie voor hun eigen doelstellingen. De verwachting is dat wanneer bedrijven bijvoorbeeld rond de 10.000 vragen per maand binnen krijgen op de klantenservice, er 9.000 opgelost kunnen worden met de nieuwe chatbot.”

Nieuwe chatbot genereert menselijke antwoorden

Wanneer een oude en nieuwe chatbot dezelfde vraag wordt gesteld, bijvoorbeeld: “Wat is mijn orderstatus?”, zie je duidelijke verschillen. Een oude chatbot kijkt in het script en ziet op deze vraag het antwoord in een vaste formulering, namelijk de wedervraag: “Wat is je ordernummer?”. Deze chatbot is volledig gebonden aan één mogelijke formulering, wat voor mensen ‘robotachtig’ aan kan voelen.

Als je de nieuwe chatbot dezelfde vraag stelt, krijg je als antwoord: “Om je orderstatus te kunnen bekijken hebben we je ordernummer nodig. Kan je mij je ordernummer verstrekken zodat ik je verder kan helpen?”. Het wordt een menselijker antwoord, waarbij elk gegenereerd antwoord anders is.

Chatbot volop in verdere ontwikkeling

Op dit moment is Watermelon Pulse beschikbaar voor alle bedrijven. Het zit nog wel in een gesloten beta, wat betekent dat bedrijven op een wachtlijst komen te staan en vervolgens gefaseerd toegang krijgen tot de chatbot. Zo zorgt Watermelon dat bedrijven gecontroleerd live kunnen gaan met de chatbot en op deze manier kunnen ervaringen van de bedrijven direct getoetst worden.

De chatbot functie wordt dit jaar nog verder ontwikkeld. Zo wil Watermelon de mogelijkheid bieden om de chatbot te bouwen op basis van het invoeren van een URL of via het uploaden van documenten.

Vragen over dit persbericht? Klik hier om met de chatbot te praten voor een ervaring met de technologie! De chatbot weet alles over Watermelon en dit persbericht.

Over Watermelon

Watermelon is een Nederlandse (Utrecht) AI startup opgericht door twee jonge ondernemers, Alexander Wijninga (28) en Charl Haas (29). Samen richten zij zich op het maken van chatbot management software voor bedrijven, waardoor bedrijven een kunstmatig intelligente chatbot kunnen maken zonder te hoeven programmeren. Watermelon heeft een aantal prijzen gewonnen waaronder Beste jonge ondernemers van Nederland, beste startup van Nederland en werd tweede in beste Startup van Europa op SaaStr in Dublin. Op dit moment biedt Watermelon chatbots aan voor diensten zoals WhatsApp, Facebook chat, Instagram of een website. Later wil Watermelon daar nog meer kanalen aan toe voegen waaronder Microsoft Teams en Slack voor interne bedrijfscommunicatie.

____________________________________________________________________

Voor meer informatie en interviewverzoeken kunt u contact opnemen met:

Alexander Wijninga: +316 13 28 44 22 / Tel. Watermelon: +31 30 291 99 55.

E-mail: alexander@watermelon.co of contact@watermelon.co

Klik hier voor de mediakit

Voor meer informatie over Watermelon Pulse kun je dit artikel lezen:

Wil je meer weten over de visie van Watermelon op de toekomst van Chatbots? Lees dan hier verder:

About Watermelon

Watermelon is a Dutch AI startup that focuses on creating chatbot management software for businesses, allowing companies to create an AI chatbot without having to code. Watermelon started as a supplier of a WhatsApp management platform in 2015, which went bankrupt a year later in 2016. After a restart, Watermelon acquired Ecreation in 2017 to focus on automation possibilities through chatbots. Ecreation has been making chatbots for businesses via MSN Messenger since 2005. Watermelon has won several awards including Best Young Entrepreneurs of the Netherlands, Best Startup of the Netherlands, and was second in Best Startup in Europe at SaaStr.

Contact details

Receive Watermelon news on your RSS reader.

Or subscribe through Atom URL manually